Nederland Life Effects

Beter ademen door de juiste voeding: 7 eenvoudige tips voor mensen met COPD

Goed eten ondersteunt uw algemene gezondheid, of u nu wel of geen chronische ziekte heeft. De voedingsmiddelen die u kiest kunnen nog belangrijker zijn als u COPD heeft.

Het kiezen van de juiste voeding kan een groot verschil maken in hoe u zich voelt en kan u zelfs helpen om beter te ademen met COPD.

Waarom is een dieet belangrijk als u COPD heeft?

Eenvoudig gezegd gebruikt uw lichaam het voedsel dat u inneemt als energie voor alle activiteiten die u doet. U heeft zelfs energie nodig om te ademen.

Bij mensen met COPD hebben de longspieren tot tien keer zoveel calorieën nodig om te functioneren als de longen van mensen zonder COPD. Dit kan leiden tot gewichtsverlies. Het is zelfs zo dat ongeveer 1 op de 4 mensen met ernstige COPD te maken krijgt met matig tot ernstig gewichtsverlies. Dit kan vaak leiden tot ondergewicht, waardoor u zich zwak en moe kunt voelen.

Aan de andere kant kan overgewicht ook problemen veroorzaken bij COPD. Extra gewicht kan het moeilijker maken om te ademen. Het is mogelijk dat uw longen harder moeten werken en dat u meer zuurstof nodig heeft om te functioneren.

Het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen kan er ook voor zorgen dat u gemakkelijker adem kunt halen met COPD. Een gezond dieet zorgt ervoor dat uw lichaam genoeg brandstof binnenkrijgt en helpt daarnaast bij het onder controle houden van uw gewicht.

Uw zorgverlener kan u helpen bij het opstellen van een dieetplan voor u. U kunt ook overwegen om samen te werken met een erkende diëtist om manieren te vinden die u helpen bij het volhouden van uw dieet.

Eenvoudige aanpassingen van uw voeding

Op basis van mijn ervaring met het leven met COPD heb ik ontdekt dat de volgende aanpassingen in voeding kunnen helpen om ervoor te zorgen dat u de voedingsstoffen krijgt die u nodig hebt:

Vervang brood door eieren

Veel COPD-experts raden aan om een koolhydraatarm dieet te volgen.

U zult hiervoor waarschijnlijk meer vlees, gevogelte, vis, eieren en zetmeelarme groenten (zoals bloemkool, sla of spinazie) moeten eten. Daarnaast zult u graanproducten, zoetigheden, pasta en zetmeelrijke groenten (aardappelen) vaker moeten laten staan. Een gemakkelijke eerste wissel is het eten van roerei in plaats van brood bij het ontbijt.

Vervang chips door reepjes paprika en hummus

Bij enkelvoudige (of “geraffineerde”) koolhydraten zijn de vezels verwijderd van de buitenkant van de graankorrels waardoor uw glucosespiegel snel stijgt. Uw lichaam verteert enkelvoudige koolhydraten snel. Daardoor kunt u eerst het gevoel hebben dat u veel energie hebt, maar snel daarna kunt u zich moe voelen. Cake, chips, wit brood en pasta bevatten allemaal enkelvoudige koolhydraten.

Complexe koolhydraten bevatten wel vezels. Vezels helpen bij het verplaatsen van voeding door uw spijsverteringskanaal, het reguleren van de bloedglucosespiegels, en het verlagen van cholesterol. Ze zorgen er ook voor dat u een vol gevoel krijgt, zodat u waarschijnlijk minder gaat eten. U zou moeten proberen om elke dag 30 tot 40 gram vezels binnen te krijgen.

Wilt u meer vezels? Groenten, bonen, noten en fruit zijn allemaal goede bronnen. Reepjes paprika dippen in hummus is een eenvoudig alternatief voor chips, waarbij u tegelijk uw vezelinname verhoogt.

Vervang frisdrank door water

De cafeïne in sommige frisdranken kan invloed hebben op bepaalde COPD-medicatie en ervoor zorgen dat uw bloeddruk omhoog gaat. Door de koolzuur in frisdrank kunt u een opgeblazen gevoel krijgen, hierdoor kan het ademhalen vervelend gaan voelen.

Frisdranken bevatten meestal geen voedingsstoffen. Maar een halve liter cola levert wel ongeveer 11% van de aanbevolen dagelijkse calorie-inname van een volwassen persoon op! Het regelmatig drinken van dit soort frisdrank is gekoppeld aan een verhoogd risico op gewichtstoename, diabetes type 2 en hartkwalen.

Door het drinken van voldoende water kan slijm dunner worden. U kunt het daardoor makkelijker kwijt als u COPD hebt. Probeer elke dag zes tot acht kopjes water te drinken. Heeft u hartproblemen? Bespreek dit dan eerst met uw arts. Sommige mensen met hartproblemen moeten namelijk de hoeveelheid vloeistof die ze drinken beperken.

Vervang gefrituurd voedsel door gegrild voedsel.

Gefrituurd voedsel kan u ook een opgeblazen gevoel geven. En door het opgeblazen gevoel kan het ademhalen moeilijker worden.

Probeer gefrituurd voedsel zoals patat, kroketten, frikadellen, bitterballen en donuts te vermijden. Probeer in plaats daarvan te kiezen voor lichtere, niet-gefrituurde voeding zoals gegrilde kip, geroosterde kalkoen of hardgekookte eieren.

Vervang pasta door zelfgemaakte soep

Als u probeert om koolhydraatarm te eten, zal pasta waarschijnlijk niet op het menu staan. Als alternatief kan soep een vullend hoofdgerecht zijn.

Zacht voedsel zoals soep is gemakkelijk te eten, u hoeft er niet op te kauwen en slikt het gemakkelijk door. Dit kan het eten gemakkelijker maken als u COPD hebt, en soep bevat vaak ook veel vezelrijke groentes (dubbel goed!).

Houd er wel rekening mee dat soep uit blik of uit pakjes vaak veel zout bevat. Dit kan negatieve gevolgen hebben, omdat teveel zout ervoor kan zorgen dat u meer vocht vasthoudt. Het kan ook uw bloeddruk verhogen en leiden tot kortademigheid. Volwassenen wordt aangeraden om niet meer dan 6 gram zout per dag te eten, dus kijk op het etiket om te achterhalen hoeveel zout erin zit als u soep koopt.

Vervang zout door kruiden

Het is een goed idee om tijdens het koken geen zout toe te voegen. Een teveel aan natrium kan ervoor zorgen dat u water vasthoudt en dat het moeilijker wordt om te ademen.

Voor het op smaak brengen van uw eten kunt u kruiden of specerijen gebruiken die geen zout bevatten. Als u zogenaamde zoutvervangers gaat gebruiken, overleg dan eerst met uw arts. Deze kunnen soms ingrediënten bevatten die net zo slecht voor u zijn als zout.

Vervang ijs door yoghurt met fruit

Hoewel de meeste soorten ijs veel calorieën en suiker bevatten, betekent dit niet dat u het toetje maar moet overslaan.

Als u kiest voor vetarme of vetvrije yoghurt dan is dat de perfecte vervanging voor ijs. Zorg er altijd wel voor dat u het etiket bekijkt zodat u zeker weet dat de yoghurt niet veel toegevoegde suiker bevat. Als u het extra zoet wilt, probeer dan fruit toe te voegen aan de yoghurt.

Yoghurt is ook een goede bron van calcium en het is belangrijk om genoeg calcium binnen te krijgen als u COPD heeft. Het gebruik van bepaalde geneesmiddelen kan kalkverlies versnellen, wat het risico op osteoporose(botontkalking) kan verhogen.

Onthoud dat zuivelproducten geen extra slijm veroorzaken in de keel, neus en longen. Yoghurt laat gewoon een crème-achtig laagje achter in mond en keel, wat kan aanvoelen als slijm.

De boodschap

Wat u eet en drinkt kan uw ademhaling beïnvloeden als u COPD heeft. Als u op zoek bent naar veranderingen om uw symptomen te verminderen, praat dan met uw arts of diëtist over hoe een gezond en evenwichtig dieet er voor u uit zou moeten zien.

RESP-NL-NP-00022

Ik vond dit artikel:

Deel deze pagina: