1. Life Effects
  2. Patiëntenverhalen
  3. Hoop aan de horizon: Hoe ik met COPD en COVID-19 omga

Hoop aan de horizon: Hoe ik met COPD en COVID-19 omga

Getty Images / Aja Koska

Ondanks dat de pandemie nog niet voorbij is, voelt Steven Hudson nu hoop. Zo gaat hij om met COVID-19, zijn geestelijke gezondheid en zijn COPD.

De komst van COVID-19, en vervolgens de opkomst van nieuwe stammen van het virus, boezemde mensen met de diagnose COPD angst in.

En wat het erger maakt, is dat de zaken elke dag lijken te veranderen.

De situatie lijkt echter eindelijk de goede kant op te gaan. Net toen alles hopeloos en onzeker leek, waren daar eindelijk de COVID-19-vaccins.

En nu is er een massale inspanning op gang gekomen om zoveel mogelijk zieke en kwetsbare mensen te beschermen.

Momenteel zijn er in het Verenigd Koninkrijk al meer dan 40 miljoen mensen gevaccineerd. Zoals te verwachten was, worden de meest kwetsbare mensen als eerst ingeënt en volgt men een prioriteitenlijst.

Mijn eigen ziekte staat in de vierde categorie op de prioriteitenlijst. Daar ben ik erg dankbaar voor.

Laten we voorzichtig blijven!

COVID-19 is een wereldwijde crisis waar mensen op hun eigen manier mee omgaan.

Stel dat je het geluk hebt dat je geen lichamelijke of geestelijke gezondheidsproblemen hebt. In dat geval weet ik dat sociaal isolement een probleem kan zijn. Het vaccin symboliseert de terugkeer naar een “normaal leven”, waardoor ik het ongeduld van mensen kan begrijpen om het vaccin te krijgen.

Voor mensen met COPD en andere ziektes staat het vaccin ook voor hoop. Geen angst meer om naar buiten te gaan. Een winkel binnen kunnen gaan zonder je zorgen te maken over een mogelijke besmetting met iets dodelijks. Zonder zorgen vrienden en dierbaren bezoeken.

Toch wil ik het volgende zeggen:

Laat je niet verleiden tot een vals gevoel van veiligheid.

Miljoenen mensen wachten nog steeds op het vaccin, dus wees voorzichtig, zoals altijd.

Houd vol – je bent niet de enige

Ik wil ook vertellen over mijn eigen ervaringen en hoe het afgelopen jaar de geestelijke gezondheid van duizenden mensen heeft beïnvloed.

Volgens mij wordt geestelijke gezondheid door artsen en zorgverleners nu serieuzer genomen dan hiervoor. In het Verenigd Koninkrijk zien we een grote verschuiving in houding, wat ongetwijfeld positief is. Ik hoop dat dit in andere landen over de hele wereld ook het geval is.

Hoewel het misschien een open deur is: weet dat je niet alleen bent in hoe je je voelt als je momenteel worstelt met je geestelijke gezondheid.

De houding ten opzichte van geestelijke gezondheid is veranderd. Veel mensen hebben er meer begrip voor en zijn niet bang om te zeggen dat zij het soms ook moeilijk hebben.

8,2 miljoen mensen in ons land hebben toegegeven dat ze geregeld kampen met angsten. Dat zijn 8,2 miljoen mensen die dagelijks worstelen en aan de buitenkant “oké” lijken.

Het is een droevige situatie, maar als je je op dit moment angstig voelt, verzeker ik je dat je niet de enige bent. Je angstig voelen kan zelfs worden omschreven als het “nieuwe normaal”.

Het is niet vreemd dat we last hebben van angstgevoelens. Wanneer er iets is om bang voor te zijn, zoals COVID-19 – en wat de gevolgen voor kwetsbare mensen kunnen zijn – lijdt de geestelijke gezondheid hieronder.

Ik word elke dag geconfronteerd met mijn angsten

In mijn familie zijn er de laatste tijd een flink aantal paniekaanvallen geweest, maar we hebben elkaar zo goed mogelijk gesteund.

Op sommige ochtenden word ik wakker met een misselijkmakend gevoel. Ik denk dan bij mezelf: “Wat heeft het allemaal nog voor zin?” Het is moeilijk om de schoonheid van het leven te zien als ik me zo voel.

Maar ik weet ook dat in bed blijven liggen niets oplost. Ik sta op en doe alles wat ik kan om mezelf af te leiden. Ik weet dat mijn eigen gevoelens meestal overdreven zijn, dus ik kalmeer mezelf met een kopje thee.

Soms maakt de angst mijn ademhalingsproblemen erger. Als dit gebeurt, moet ik mezelf dwingen om in te ademen door mijn neus en uit te ademen door mijn mond. Mijn truc is om te proberen mezelf ervan te overtuigen dat ik me kalm voel.

Het lijkt misschien wat amateuristisch, maar het werkt! Voor mij is het een praktische oplossing die me helpt om de dag door te komen.

Ik heb ook geleerd om mezelf te kalmeren met lichte lichaamsbeweging. Soms kan lichaamsbeweging lastig zijn (vooral als je een ademhalingsaandoening hebt zoals COPD), dus heb ik mijn arts om advies gevraagd.

Door lichaamsbeweging gaat je bloed stromen en uit onderzoek blijkt dat je je hierdoor gelukkiger voelt. Omdat ik tijdens de pandemie liever binnen blijf, is naar buiten gaan meestal geen optie. In plaats daarvan heeft mijn arts een licht bewegingsschema voorgesteld om te doen in mijn woonkamer.

Het werkt echt therapeutisch. Als je onlangs bent gestopt met sporten, hoe begrijpelijk ook, moedig ik je zeker aan om wat lichte activiteit te proberen.

Wat kun je hiervan leren

Wat je nu ook voelt, het is begrijpelijk. Weet dat je niet alleen bent en praat met iemand als je dat kunt. Vrienden en familie zijn slechts een telefoontje of videochat van je verwijderd. Je kunt ook online therapie overwegen, waarvan sommige mensen zeggen dat het wonderen doet.

Je geestelijke gezondheid en gemoedsrust zijn de fundamenten waarop je huis is gebouwd. Zorg voor jezelf, toon wat liefde voor jezelf, en je ‘huis’ zal stevig blijven.

 
RESP-NL-NP-00046

Ik vond dit artikel:

Deel deze pagina:


Mogelijk ben je ook geïnteresseerd in ...

Zeven manieren om ongewenst advies over COPD aan te pakken

door Barbara Moore
Lees meer

6 tips voor het omgaan met COPD tijdens een wereldwijde pandemie

door Steven Hudson
Lees meer

Verslechterende COPD herkennen

door
Lees meer