1. Life Effects
  2. Patiëntenverhalen
  3. Waarom astma ’s nachts erger wordt

Waarom astma ’s nachts erger wordt

Getty Images / RyanKing999

Astma wordt vaak erger tijdens de nacht. Cróna Tansey legt uit waarom dit gebeurt en deelt drie tips voor een goede nachtrust.

Astma heeft enkele duidelijke en begrijpelijke triggers waarvan bekend is dat ze aanvallen veroorzaken. Mensen begrijpen dat het inademen van koude lucht een veelvoorkomende trigger is en dat maskers of sjaals werken als praktische oplossingen.

Lichaamsbeweging is een andere bekende en goed begrepen astmatrigger. Het is begrijpelijk dat iemand die intense cardio-oefeningen doet astmaproblemen kan hebben tijdens het trainen. Maar ik denk dat het soms moeilijk is om de relatie tussen astma en slaap te begrijpen.

Wanneer een astmapatiënt diep ademhaalt en ontspant in zijn warme bed, zou zijn astma toch goed onder controle moeten zijn?

Astma in de nacht is een nachtmerrie

De nacht kan het ergste moment van de dag zijn voor een astmapatiënt. Ik ben altijd al een grote liefhebber van slaap geweest. Mijn vrienden plagen me vaak dat ik overal in slaap kan vallen! Dit is echter niet het geval wanneer ik een astma-aanval heb, wanneer ik me niet goed voel door een verkoudheid of griep, of wanneer ik mijn astma slecht onder controle heb.

De meeste herinneringen aan astma toen ik jong was, gaan over astma-aanvallen die ik 's nachts had. Ik weet zeker dat mijn ouders vroeger bang waren om te gaan slapen, als ik in de nacht worstelde met astmasymptomen.

Ik herinner me dat ik als jong kind 's nachts vaak moest opstaan, omdat ik niet kon slapen door aanhoudend hoesten. Mijn moeder kookte dan water zodat ik de stoom kon inademen. Hierdoor verminderden mijn symptomen. Dit gebeurde vaak als ik niet lekker was door verkoudheid of griep, een tijd waarin ik meer moest slapen dan normaal.

Het is een verschrikkelijk gevoel als je moet slapen, maar wakker wordt gehouden met wat aanvoelt als constant hoesten en benauwdheid op je borst.

Het is ook een ongelofelijk lastige tijd om ziek te worden omdat je huisarts waarschijnlijk slaapt - net zoals de rest van het land. Je eerste contactpunten zijn niet beschikbaar en dit kan stressvol zijn op een moment dat je advies of geruststelling nodig hebt van iemand die je kent en vertrouwt.

Drie tips voor het omgaan met astmasymptomen 's nachts

Er zijn een aantal redenen waarom de nacht en in bed liggen astmasymptomen kunnen verergeren.

Het goede nieuws is dat sommige eenvoudige aanpassingen onze triggers kunnen verminderen en het risico op astmasymptomen 's nachts kunnen verminderen.

1. Maak je slaapkamer astmavriendelijk

Hoe schoon het ook lijkt, onze bedden, kussens en dekens kunnen broedplaatsen zijn voor huisstofmijt! Stof is altijd een grote trigger geweest voor mijn astma. Het betreden van een stoffige plek heeft bij mij vaak astmasymptomen veroorzaakt. Ik zal er daarom alles aan doen om te voorkomen dat ik aan te veel stof wordt blootgesteld.

Ik verschoon mijn beddengoed regelmatig en doe het in een allergievriendelijke was om het risico op huisstofmijt te verminderen. Ik stofzuig ook overal (inclusief mijn matras!). Mijn moeder gaf me een luchtreiniger voor mijn slaapkamer, die ik gebruik om triggers zoals stof en pollen te verminderen waar ik slaap. Ik heb ook geïnvesteerd in allergievrij beddengoed en kussenslopen.

In de lente en zomer, wanneer de pollenniveaus hoog zijn, droog ik mijn beddengoed binnenshuis om te voorkomen dat er onnodige hoeveelheden pollen in mijn huis komen. Het kost zeker tijd en geld, maar het is bijna niet te beschrijven hoe comfortabel het is om te weten dat mijn slaapkamer beschermd is tegen triggers zoals stof en pollen.

2. Verander de manier waarop je slaapt

Als ik astma heb, vind ik het vaak moeilijk om me op mijn gemak te voelen als ik 's nachts op bed lig. Niets is erger dan woelen en draaien bij aanhoudende hoest en benauwdheid op de borst. Het kan behoorlijk vermoeiend zijn.

Ik ben me er ook bewust van dat ik anderen wakker houd. Maar hoe meer druk we op onszelf zetten om te ontspannen en te gaan slapen, hoe moeilijker het wordt om de slaap te vatten.

Het Longfonds raadt aan om tijdens een astma-aanval rechtop te zitten. Dat kun je doen door te slapen met kussens die je omhoog houden wanneer je last hebt van astma.

In de loop der jaren heb ik verschillende EHBO-cursussen gevolgd en de begeleiders hebben mij hetzelfde advies gegeven. Onlangs heb ik ook geleerd dat we extra druk uitoefenen op onze borst en longen als we achterover liggen. Dit maakt het voor ons moeilijk om te ademen.

Ik vind het vaak moeilijker om met astma te slapen als ik me niet goed voel door verkoudheid of infecties. Plat op de rug liggen kan ervoor zorgen dat er slijm uit neus langs de keel druppelt, wat buitengewoon onaangenaam is en hoesten veroorzaakt. Daarom kan slapen zo moeilijk zijn als ik ziek ben. Het is vaak comfortabeler om op je zij of met kussens onder je nek en hoofd te liggen. Bij mij heeft dit goed geholpen bij het verbeteren van de kwaliteit van mijn slaap en mijn vermogen om in slaap te vallen.

3. Wees voorbereid op nachtelijke astma-aanvallen

Ik vind het altijd nuttig om zo georganiseerd mogelijk te zijn als het gaat om astma. Het helpt me om voor het slapengaan een routine te hebben voor astma, vooral tijdens slechte momenten of als ik nerveus ben of ik wel een goede nachtrust krijg.

Wat ik nuttig vind is om stoom in te ademen voor het slapengaan, door bijvoorbeeld een warm bad of douche te nemen. Dit helpt echt om mijn borst te kalmeren en mijn ademhaling te ontspannen.

Het is ook een goed idee om een glas water en door de huisarts voorgeschreven verlichtende medicatie bij het bed te zetten. Ik neem verder voldoende tijd om te zien of mijn symptomen goed onder controle zijn voordat ik ga liggen. Dit kan me helpen om te ontspannen, met het vertrouwen dat ik alles heb gedaan wat ik kon om mijn astmasymptomen te verlichten.

Het is ook belangrijk om slaap en nachtelijke symptomen met jouw arts te bespreken. Met behulp van het astma-actieplan kan ik bepalen wanneer mijn astma slecht onder controle is en wanneer ik waarschijnlijk astmasymptomen heb. Mijn arts en ik hebben ook strategieën besproken om symptomen te beheersen wanneer die optreden.

De conclusie

De emotionele impact van astma mag niet over het hoofd worden gezien. Nachtelijke aanvallen kunnen zeer stressvol zijn, vooral wanneer onze zorgteams niet beschikbaar zijn. Astma heeft ook fysieke gevolgen.

Het gebrek aan slaap als gevolg van uitputtende astmasymptomen kan voor astmapatiënten zijn tol eisen. Zoals bij al mijn astmatriggers, helpt het ontdekken waarom ik astma-aanvallen heb me om de risico's in mijn omgeving te verminderen.

Sommige veranderingen die ik heb aangebracht zijn klein en eenvoudig, maar ze hebben mijn slaap en kwaliteit van leven sterk verbeterd.

Ik vond dit artikel:

Deel deze pagina:


Mogelijk ben je ook geïnteresseerd in ...

Omgaan met de emotionele kant van astma

door Cróna Tansey
Lees meer

Waarom tijd voor jezelf belangrijk is met (of zonder) astma

door Olivia Fulton
Lees meer

Laat astma jouw sociale leven niet beïnvloeden!

door Cróna Tansey
Lees meer